Fredericia Kommune klar med 8 initiativer som hjælp til ledige grundet coronakrisen
8 lokalt iværksatte initiativer i Jobcenter Fredericia: Rekruttering, opkvalificering og fastholdelse
- Hotline til virksomhederne som betjenes dagligt tlf. 72113699 og mail: virksomhedsservice@fredericia.dk
- Vejledning og guide til virksomhederne omkring muligheden for arbejdsfordeling, lønkompensation og sygedagpengerefusion.
- Telefonisk kontakt til alle dagligvarebutikker i Fredericia med henblik på en afklaring af rekrutteringsbehov og hjælpe med at finde nye medarbejder i givet fald (start mandag uge 13).
- Telefonisk kontakt til hoteller og restauranter med henblik på vejledning om muligheden for at sende medarbejdere på online kurser med 100% lønkompensation (i stedet for en afskedigelse).
- Oprettelse af Beredskab Covid-19 – faglærte til Plejen. Ledige screenes af jobcentret og formidles til Plejens vikarkorps.
- Telefonisk kontakt til alle ny ledige med henblik på at hjælpe dem hurtigst muligt videre i andet job – evt. branche skift til nogle af de brancher som nu oplever et øget behov for arbejdskraft (eksempelvis. dagligvare butikker og udbringning af varer til private).
- Online opkvalificering – online kurser som oprettes med henblik på at få ledige opkvalificeret under krisen og en videreformidling af dette til de ledige.
- Følger den aktuelle overvågning af arbejdsmarkedet – så der iværksættes den rigtige strategi og handling. Link til overvågning, hvoraf det fremgår at der trods krisen fortsat bliver slået mange stillinger op.
Læs den fulde pressemeddelelse her.